Home / Buitenplaats / Dendron standalone VR

Dendron standalone VR

17-11-18 * Horst
Dendron College

Projectomschrijving

dendron logo
VRinSCHOOL_Logo_kleur-3

Dendron standalone VR 19-2-2021 

 

In september 2018 is het Dendron College aan de slag gegaan met het project Dendron standalone VR. Dit project was een voortzetting van Dendron virtual reality. 

 

Waar bij Dendron virtual reality alle materialen en kennis bij elkaar geschraapt moesten worden, kon bij Dendron standalone VR meer gebruik worden gemaakt van kennis uit het werkveld. Daarbij was er ook een ontwikkeling op technisch gebied: de standalone VR. Zonder gebruik van extra smartphones of computers kon je een volwaardige VR-bril gaan gebruiken. Een technologische revolutie op dat moment. Dendron standalone VR wilde daar graag bij aansluiten. 

 

Toekomstperspectief

Na een aantal jaren experimenteren met virtual reality zijn we tot de conclusie gekomen dat we VR vooral willen gaan inzetten aan de ‘ontwikkelkant’. We laten leerlingen dus vooral VR-content maken. Dit gebeurt nu al op de volgende plekken:

-Wetenschap en techniek. Leerlingen programmeren een virtuele omgeving die ze kunnen aanschouwen via VR.

-Informatica. Leerlingen gaan hier met diverse opdrachten rondom VR aan de slag. Een voorbeeld is het ontwerpen van ‘De klas van de toekomst’. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende VR-technieken (VR-software, VR-fotografie, VR-video). 

-De Dendron mediagroep. Dit plan zit nog in de pen. We willen hier verschillende mediadisciplines bij elkaar gaan brengen waaronder Dendron TV en Dendron VR. 

Daarbij zullen de VR-brillen incidenteel worden ingezet tijdens lessen en projecten. 

 

Adviezen aan andere scholen

Momenteel lijkt het nog te vroeg om VR structureel in het curriculum van alle vakken te krijgen. Als scholen aan de slag willen gaan met VR raad ik ze dan ook aan om het in te zetten aan de ontwikkelkant. Laat leerling experimenteren met VR en laat ze iets ontwikkelen. Cospaces heeft een lage leercurve en evt. zelfs ingezet worden zonder VR-brillen. Daarnaast zou je gebruik kunnen maken van een 360 camera. Vakken als wetenschap en techniek en informatica lenen zich uitstekend hiervoor. 

Mocht je een stap verder willen gaan dan kun je VR inbedden via een groep leerlingen die zich bezig houdt met technologie. Al dan niet aangestuurd door een docent. Deze groep zou ook een bijdrage kunnen leveren om VR incidenteel in lessen te gebruiken. 

 

Martijn Janssen

Dendron College horst

(update maart 2021)